Uitdagingen bij het maken van een 5 jaren plan
Ieder bedrijf zou het moeten hebben: een masterplan dat duidelijke richting en sturing geeft om de groei en koers van je bedrijf te borgen.
In de praktijk lopen we echter tegen nogal wat uitdagingen waarom een echt goed plan er niet komt.
Wat zijn die valkuilen waar we steeds weer instappen?
Hocus Pocus Strategisch plan opstellen
Een strategisch plan wekt vaak de suggestie van een soort allesomvattende profetie waarin alle scenario’s voor de komende jaren zijn vastgelegd in een heilig manuscript dat veilig wordt opgeborgen in de directiekamer. Ver weg van de werkvloer en buiten bereik van klanten, leveranciers en mogelijke concurrenten.
Mond groter dan het hart
Het is makkelijk om grote woorden op te schrijven. “Marktleider”, “toonaangevend”, “meest succesvol” en de “grootste van Europa of de wereld” zijn prachtige woorden om op te schrijven. Maar als je er niet in je hart in geloofd wat je opschrijft, is je plan al bij het schrijven gedoemd te mislukken. Want wie kan de motivatie opbrengen om een race te lopen die al verloren voelt?
All-risk polis
En strategisch plan is geen verzekeringspolis, waarin je alle onvoorziene gebeurtenissen kunt afdekken met een passende oplossing. De kern van een strategisch plan is juist om een richting uit te zetten die juist overeind blijft bij verandering van externe factoren. Het gaat over creëren van kansen uit omstandigheden, niet het afdekken van het gevaar daarvan.
Zwabberteksten
Hoe langer de teksten, hoe minder geloofwaardig ze zijn. Waarom? Lange teksten zijn alleen nodig als iets moeilijk uit te leggen is. En als iets moeilijk valt uit te leggen, is er meestal iets mis. Veel plannen worden geschreven om de buitenwereld te overtuigen van iets waar men zelf nog niet zeker van is. Schrijf er niet omheen, los het eerst op!
Mijn excel is groter dan de jouwe
En daar komen ze dan. Die prachtige watervallen aan klinkende cijfertjes. Een symfonie van aanzwellende cijfers die jouw ogen maar één kant op leiden, de weg naar boven! Spreadsheets, grafieken en veelbelovende trendlijnen. Ik ken geen ondernemer die meer dan een paar cijfers nodig heeft om een goede keuze te maken. Een sheet met succescijfers maak je achteraf, niet vooraf!
Werk in uitvoering
De kunst van een goed strategisch plan is dat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Vaak blijft het plan een strategisch plan, en wordt er geen doorvertaling gemaakt naar het hier en nu. Wat werkt er lekkerder als ik bij jou in dienst kom, een goed plan voor mijn neus krijg en ik gelijk lees wat er van mij verwacht wordt om dat plan ten uitvoer te brengen?
Lichtvoetig
Succesvolle bedrijven zijn lichtvoetig, ze hebben een duidelijk doel voor ogen en bewegen makkelijk mee met de realiteit van nu zonder hun richting te verliezen. Dat bereik je niet als je denk dat je klaar bent met het schrijven van een strategisch plan. Je zult het regelmatig moeten aanpassen aan de realiteit om ervoor te zorgen dat alle acties van nu bij blijven dragen aan het doel van straks.
Uitdagen
Als je vindt dat je een goed plan hebt staan, laat het dan eens uitdagen. Vreemde ogen kijken vanuit een ander perspectief en zien de “blind spots”, die jij niet meer ziet. Laat mensen het plan tot het uiterste uitdagen, niet om het stuk te maken, maar om het nog veel beter te maken dan het als is!
Download praktische tips!
Herken je valkuilen waar je zelf ook wel eens in stapt?
Download dan hier praktische tips die je kunnen helpen bij het opstellen van een strategisch plan dat je ook werkelijk helpt je ambities waar te maken!