Sturen of duwen in het modderspoor?

– door Sjors Scheepers –

 

Modderbad

Je bedrijf laten groeien betekent ontdekken. Je komt op terrein waar je nog niet eerder was. En dat leidt er niet zelden toe dat je toch ook een keer vast rijdt in de modder van dat nieuwe terrein. Dat is helemaal niet erg, maar zorg dat je die situatie ook in control blijft om de zaak de goede kant in te krijgen. Of jouw modderspoor nu een volledig chaotisch warehouse is, systemen die volledig tegenwerken of een personeelsplanning die niet meer te doen is, vaak geven ze het gevoel dat we controle kwijt zijn en we als bedrijf stil vallen.

 

Spoor volgen

Een logische reactie als je vastrijdt, is om allemaal uit te stappen. Je zult zien dat iedereen tactieken bedenkt om de auto uit zo snel mogelijk uit de modder te krijgen. Met dit korte termijn doel voor ogen gaan de sterke mensen duwen en de lichtgewichten achter het stuur zitten. Wanneer het modderspoor maar lang genoeg is, zullen we de auto van het spoor gaan halen om een alternatieve route te bedenken. Het korte termijn doel, uit het spoor komen, wordt de nieuwe strategie. Het risico is nu dat je gaat afwijken van de richting waar je op wilde. Zo wordt actief of passief afscheid genomen van verliesgevende klanten, gaan ons aanbod inperken of laten we ons verleiden tot een samenwerking met een partij die al een paar stappen verder is.

 

Vandaag vs toekomst

Deze metafoor beschrijft wat er bij groeibedrijven vaak gebeurt. In de groei gaan er vaak veel dingen mis, waardoor je met het bedrijf aardig het gevoel krijgt in de modder vast te rijden. En problemen moeten opgelost worden, natuurlijk. Maar als jij degene bent die vooroploopt in het oplossen van problemen, loop je het risico de langere termijn uit het oog te verliezen. 

 

Blijf kijken

Zorg dat je als ondernemer het stuur in handen houdt. Kijk goed wat er gebeurt en wat er nu nodig is om op de lange termijn goed uit te komen. Soms is het beter je korte termijn doelstellingen even naar beneden bij te stellen om ze voor de lange termijn te kunnen realiseren. En soms betekent dat zelf even een stapje terugzetten; een aanloop nemen om door een diepe modderpoel te kunnen komen.

 

Never a straight line

Het valt mij op dat veel ondernemers hun groei als een soort constante lijn zien. En als de groei van die lijn afwijkt, ontstaat er onzekerheid. En soms zelf paniek. Terwijl er zelfs situaties genoeg bekend zijn, waar bedrijven in hebben moeten krimpen voordat ze weer in volle vaart konden groeien.

 

2 doelen

Om die richting vast te kunnen houden, heb je eigenlijk maar twee harde doelstellingen nodig. Eentje ver weg, 10-15 jaar, en eentje dichtbij, 90 dagen. Alles wat daartussen zit is flexibel en kan zich aanpassen aan de realiteit. Zo blijf je de richting goed in de gaten houden en stuur je op het maximaal haalbare resultaat van nu.

 

Delen

Zorg dat je deze doelstellingen goed met iedereen deelt. Als mensen weten welke kant je op wil, is het makkelijker om je keuzes uit te leggen. Sterker nog, mensen kunnen hun eigen keuzes in het licht houden van de lange termijn. Wellicht is hun eerste oplossing vooral voor de korte, maar niet voor de lange termijn. Zo kom je samen tot keuzes die je op het juiste pad houden.

 

Overzichtelijk

Door doelstellingen klein, en voor iedereen dichtbij te houden, hoeven mensen niet het hele overzicht te houden en kunnen ze zich concentreren op hun directe omgeving. Als je zo genoeg eilanden creëert die hun eigen problemen oplossen, komt het met het geheel ook goed. Stel samen met die teams prioriteiten af en stem ook af wat er als eerste niet gedaan wordt als de planningen te krap worden. Zo borg je samen dat je onder alle omstandigheden samen aan dezelfde doelstellingen werkt.

 

2 A4’tjes

De hele strategie, inclusief de hele planning wie wat doet, past op 2 A4’tjes. Dat is handig, omdat iedereen direct de link ziet tussen hun eigen doelstellingen en de lange termijn strategie. Een voorbeeld van zo’n opzet is gemaakt door Verne Harnish in zijn Rockefeller Habits. Maar vergis je niet, de keuzes die je moet maken om alles zo beknopt en duidelijk weer te geven zijn enorm. Maar tegelijk ook fundamenteel voor je bedrijfsvoering. Je kunt die keuzes beter vooraf maken dan onderweg steeds blijven kiezen.

 

Takelwagen

En mocht je nou onverhoopt toch vast zitten in de modder en heb je behoefte aan de kortste weg daaruit, dan kun je natuurlijk altijd een takelwagen bellen.
Wij van de Rrauw takelservice staan graag voor je klaar om je weer op de harde weg te krijgen.

Bestel hieronder je takelwagen!

11 + 11 =