Mijn Rrauwe verhaal

– Sjors Scheepers – 

 

Toen ik in 2008 op een avond kotsend langs de snelweg stond besefte ik me dat ik niet goed bezig was. Lange dagen, veel stress en weinig plezier: ik moest het anders gaan doen, iets voor mezelf. Uiteindelijk heeft het nog een jaar geduurd voor ik de stap durfde te zetten.

DAAR GING IK DAN
Ik had een missie. Teveel jonge verkopers braken af, net als ik, of werden mensen met wie je op een verjaardag geen gesprek meer wilde voeren. Ik wilde het authentiek verkopen met gevoel terugbrengen, onder de naam Salestouch. Het was allemaal zo geregeld; kvk, kantoorruimte, een website, en ik was ‘ in business’.

Ik sloot aan bij wat ondernemersinitiatieven en gelukkig begon het een beetje te lopen. Bij Bureau & Zo in Eindhoven verkocht ik mijn eerste traject en langzamerhand rolde ik van de ene opdracht in de andere. De trajecten breidden uit naar wat meer structurele opdrachten en zo begon ik lekker te draaien. Vervolgens kwam ik in de situatie terecht dat ik me in kon kopen bij een bedrijf dat websites bouwde. Ik ging van zzp’er naar een ondernemer met een holding, werkmaatschappij en personeel.

TEGENSLAG
Het begin was goed, mooie klanten, leuke opdrachten en tal van nieuwe initiatieven de grond uit aan het stampen. Maar wat eigenlijk niet stuk leek te kunnen, bleek toch kwetsbaar. Plotseling stond ik recht tegenover mijn compagnon en was er geen samen meer mogelijk. We hadden veel afspraken gemaakt toen we gingen samenwerken, maar niet goed vastgelegd; ik was dus aan de goden overgeleverd.

Als er twee ondernemers gelijke rechten hebben, is er niemand de baas en beiden zijn tegelijk gerechtigd om keuzes te maken die de ander ongenadig hard kunnen raken. En dat laatste is dus gebeurd. Het heeft me een paar jaar gekost om de samenwerking te beëindigen en om alle financiële schade te herstellen die ik had opgelopen. Ik heb geleerd hoe het is om onder de armoedegrens te leven, maar ook om mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en kapotte dingen te fiksen.

Mijn omgeving heeft mij enorm uitgedaagd mijn ondernemerschap op te geven en te kiezen voor de veiligheid van een dienstverband. Want als je faalt, dan lik je je wonden en kruip je weg. Maar gek genoeg voelde dat voor mij niet zo. Ik was er sterker door geworden. In het hele traject was ik gedwongen zó veel kennis op te doen over ondernemersrecht, dat ik het gevoel had 10 jaar verder te zijn in mijn ontwikkeling. Ik ben verder gegaan waar ik gebleven was, al voelde de propositie van Salestouch niet meer als een passende jas.

RRAUW
Samen met twee andere ondernemers startte ik een initiatief voor particulieren of ondernemers die op een punt in hun carrière staan dat ze stappen willen maken, maar daarin blijven hangen. Wij hielpen ze om die fase te doorbreken. We hebben een concept uitgewerkt waarin we deze mensen 5 dagen lang uit gingen dagen om keuzes te maken. De naam werd Rrauw, de 5 daagse is er gekomen en een groot succes gebleken. Niet zozeer in aantal deelnemers (dat kon net uit), maar wel in de methode die we daarvoor hadden ingezet.

Leuk om op door te pakken, maar we kregen de businesscase niet dicht. Er was veel marketing nodig om een paar van die Challenges vol te krijgen en er was weinig mogelijkheid om loyaliteit te ontwikkelen. Daar is het plan eigenlijk in de ijskast belandt. Het had potentie, maar we wisten niet precies hoe.

WEER EEN ZIJSPRONG
Inmiddels had ik een paar leuke trajecten lopen vanuit Salestouch, die veel meer waren gericht op het veranderen van de kern van organisaties, dan dat het nog over sales ging. Door één van die klanten heb ik me, na drie jaar als externe te zijn aangesloten, over laten halen om daar in loondienst te komen. Ik had een heel duidelijke visie waar ik vond dat het bedrijf heen moest, maar het bleek later dat de directeur die visie niet deelde. We konden echt goed samenwerken, en er was wederzijds respect, maar liepen vast op de keuzes die ik vond dat dringend gemaakt moesten worden maar waarbij ik geen draagvlak vond. Alle grond dus voor onenigheid. We hebben dat samen ingezien en afscheid genomen. Jammerlijk genoeg hebben ze het twee jaar later opgegeven en het faillissement aangevraagd.

2019
Weer een ervaring rijker, en nog meer gedreven te gaan staan voor waar ik echt in geloof, heb ik besloten Rrauw vast te gaan pakken en niet meer los te laten. Maar dan niet in de context van particulieren (da’s niet zo mijn ding), maar juist vorm te geven in een business-to-business omgeving. Van één van de drie compagnons hadden we eerder afscheid genomen omdat het op normen en waarden niet paste. Met mijn enige andere compagnon heb ik mijn ideeën en ambities uitgesproken en ook de wens om dat niet meer in compagnonschap te doen, maar onder mijn eigen verantwoordelijkheid. Hij zag dezelfde potentie als ik, maar voor hem was het niet het moment om dat op te pakken. Hij is nog altijd erg betrokken bij de ontwikkeling van Rrauw en ik ben hem dankbaar voor de positieve lading die Rrauw heeft gekregen door de samenwerking met hem.

Rrauw mocht echt wat worden, ik wist heel goed wat ik ermee wilde en vond dat de wereld precies moest weten waar ik voor sta. Daarom heb ik Rrauw, met behulp van een ijzersterk reclamebureau #StudioLauda en #FamaVolat, uitgewerkt tot een hele duidelijke methode met een uitgesproken gezicht. Rrauw staat daarmee niet alleen voor een methode, maar ook voor de intense reis die ondernemers maken. Rrauw is niet van mij, het is van ondernemers. Daarom ben ik nu toe aan de stap om niet alleen mijn kennis en ervaring te gaan delen, maar ook het genoegen om vanuit de Rrauwe aanpak MKB-bedrijven te helpen nog harder te gaan, maar vooral ook ondernemers te helpen om van hun ondernemerschap te genieten. Misschien zelfs om mensen in loondienst een beetje meer ondernemer te maken, waardoor de ondernemer minder alleen staat!

Rrauw werkt, en daar ben ik super dankbaar voor. Rrauw zou niet rauw zijn zonder deze ervaringen en Rrauw zou Rrauw niet zijn zonder de mensen die in me bleven geloven en verder geholpen hebben.

En nu mag het verder de wereld in om andere ondernemers te helpen. Is jouw ondernemersverhaal ook toe aan een Rrauw-randje? Vul hieronder je gegevens in voor meer info en de mogelijkheden om jouw bedrijf te laten groeien.

13 + 6 =