Challenge jouw strategie, zeker nu!

– door Sjors Scheepers –


Game Changer

Never let a good crisis go to waste, waren de woorden van Sir Winston Churchill. En dat is o zo waar.
Maar wat is er dan zo magisch aan zo’n crisis? Ervaring leert ons dat een crisis een katalysator is voor de veranderingen die al gaande waren in de wereld.
Zo zie dat de meeste crises worden gevolgd door een periode van enorme technologische ontwikkeling. En dat is ook nu, bij Covid 19, niet anders.
De relatief trage veranderingen voor de crisis maken plaats voor initiatieven die kort geleden niet haalbaar leken, en “oude” succesverhalen storten als kaartenhuizen ineen.

 

Een crisis overkomt je niet

Wat we nogal eens vergeten, is dat een crisis ons nooit toevallig overkomt. Het is altijd een extreme uiting van een realiteit die als in ons leven is.
Daarom gaan de gevolgen van een crisis ook nooit helemaal weg, maar blijven ze onderdeel van onze nieuwe realiteit.
Dat wetende, waarom zou je dan denken dat je oude businessmodel nog houdbaar blijft?
Het is waarschijnlijker dat de businessmodellen die ontstaan zijn tijdens de crises (hoe tijdelijk ze dan ook lijken), beter aansluiten bij de realiteit en doorontwikkeld kunnen worden naar de succesformules van de toekomst.

 

Opschakelen

Als je weet dat de wereld er na een crisis anders uitziet dan daarvoor, is het makkelijk te bedenken dat een strategie die je terugbrengt naar het oude (overleven), zelden standhoudt op langere termijn.
Juist de bedrijven die het gas verder in duwen om de ontwikkeling die ze al voorzagen, sneller door te voeren, zijn de bedrijven die het meeste kans van slagen hebben.
En dat voelt eng, als meer gas geven in de mist. Maar laten we eerlijk zijn; remmen in de mist is al net zo gevaarlijk als gas geven!

 

Overstijg de crisis

Ondernemers zijn vindingrijk, en je ziet dat ook legio nieuwe initiatieven ontstaan. Maar hoe weet je of het een vorm is van overleven, of dat het je verder brengt in de toekomst?
Daarvoor is het belangrijk in je strategie ver vooruit te kijken, minimaal 10 tot 15 jaar. Hoe ziet de wereld er dan uit? En hoe pas jij daarin?
Welke marktpositie wil je dan hebben bereikt en waarom heb jij recht op die plek?
Als je daar antwoord op kunt geven, kun je ook bepalen of de stap die je nu zet de eerste is in die richting, of de eerste op een zijpad.

 

Dubbele focus

Als ondernemer in de crisis heb je dus eigenlijk twee focuspunten; de dag van morgen en de strategie voor over 15 jaar.
Zo klinkt het misschien gek, maar als jouw visie over de toekomst niet past langs de plannen van vandaag, ga je hoogstwaarschijnlijk slingeren en zul je de komende 15 jaar blijven leven naar de dag van morgen, zolang die nog blijft komen.
Als je de ontwikkelingen blijft volgen zul je immers altijd achteraan lopen!

 

Geloven is zien

Een oud gezegde is “Zien is geloven”, wat suggereert dat je niet kunt geloven in iets wat er nog niet is. En toch weet iedereen dat de grote ondernemers uit het verleden dingen zagen die er nog niet waren.
Met dat beeld als inspiratie hebben zij een nieuwe realiteit naar de wereld hebben gebracht.
En zo is het ook met je eigen bedrijf; als je niet kunt zien hoe groots de bijdrage van jouw bedrijf kan zijn, kun je ook het succes niet zien.
En als je het succes niet ziet, kun je daar ook niet in geloven. En waar je niet in gelooft bestaat niet!

 

Keuzes maken

De kunst van een goede strategie is niet alleen de juiste keuzes maken, het gaat ook over het NIET doen van dingen. Vaak laten we onze dagelijkse beslissingen afhangen van kansen die we voor onze voeten krijgen.
Hierdoor nemen we vaak beslissingen die ons op korte termijn verder brengen, maar ons op lange termijn weerhouden om onze doelen te bereiken.
Als je JA zegt tegen je eigen strategie, zeg dan ook NEE tegen de dingen die daar niet in passen.

 

Bedrijfsplan

Tot slot wil ik nog even kwijt dat het opstellen van een goede strategie essentieel is, maar dat je moet voorkomen dat in een paginalange bedrijfsplan te gieten wat niemand ooit gaat lezen.
Gebruik bij voorkeur een heel compact formaat voor je bedrijfsplan. Zelf maak ik graag gebruik van het “Scaling-up” model van Verne Harnish.
Hierin kun je de hele strategie op één A4’tje kwijt. Mocht je dit model eens uit willen proberen, stuur me dan even een mailtje. Dan krijg je een invulversie van me.

Ja ik ontvang graag het Scaling-up model van Verne Harnish!

12 + 14 =