5 tips hoe je communicatie geloofwaardig maakt

– door Ingrid Peeters –

 

Onmisbaar
Communicatie is belangrijk, dat weten we allemaal! Zowel thuis in de gezinssfeer (wie doet boodschappen?) als
op het werk (Hoe lang heb je nog nodig voor die klus?). Iedereen snapt de essentie en toch gaat het vaak fout.
Daarom wat tips om de communicatie binnen jouw bedrijf te verbeteren.

 

Extern winnen, intern beginnen!
Als je intern de communicatie niet op orde krijgt, wordt het extern zeker niets! Goede interne communicatie is niet alleen praktisch, het vergroot ook de verbondenheid en betrokkenheid binnen de organisatie. Medewerkers krijgen het gevoel een stem hebben binnen de organisatie. Zij zullen tevredener en bovenal gemotiveerder zijn wat zorgt voor betrokken en loyale klanten. Door tevreden medewerkers en klanten wordt je externe communicatie breed gedragen, wat het een geloofwaardig verhaal maakt.

 

5 tips
We beginnen daarom met 5 tips hoe je de interne communicatie kunt verbeteren.
Logisch? Zeker, maar ben eens eerlijk; hoe goed loopt dit bij jou?

1. Intern communicatieplan
Bepaal de rol van en uitvoer van communicatie binnen jouw bedrijf. Reflecteer hoe het nu gaat; wat werkt goed en wat niet? Waar is verbetering nodig? En hoe? Wat vinden medewerkers van de interne communicatie, en hoe betrek je ze hierin?

2. Stimuleer teamoverschreiding
Zorg dat de teams van elkaar weten wat ze doen en hoe ze dat doen. Laat ze kennis uitwisselen of samen brainstormen. Het zal zorgen voor nieuwe inzichten, ideeën en een verbeterde werksfeer.

3. Tweerichtingsverkeer
Laat communicatie in plaats van top-down ook eens een keer bottom-up komen. Medewerkers barsten van kennis en creativiteit. Geef ze de ruimte en vrijheid om hun mening te geven. Dat geeft nieuwe inzichten en gevoel van betrokkenheid wat zorgt voor extra motivatie.

4. Interne doelgroepen
Verschillende mensen hebben verschillende behoeftes, net als jouw klanten. Wie zit er op welke informatie te wachten? Wie heeft baat bij bepaalde informatie en wie heeft daar last van? Maak interne doelgroepen, stem hun behoeftes af en regel de informatievoorziening goed in!

5. Gebruik verschillende hulpmiddelen
Nu er veel thuis wordt gewerkt, hebben we minder direct contact met anderen. Je loopt niet meer zomaar even bij je collega langs om iets te vragen. Maak daarom gebruik van technologie om te beter te communiceren. Denk aan een digitale werkplekken, een samenwerkingsplatform, social-intranet of een interne communicatie app.

 

Veranderingen geven onrust
Grote veranderingen in combinatie met slechte communicatie kunnen voor veel onrust zorgen. En dat kan een enorme impact hebben op jouw imago in de markt (of denk jij dat jouw mensen niet klagen als zaken minder soepel lopen?) Zorg dat iedereen op de hoogte is en blijf dat checken. Zo kan iedereen wennen aan een nieuwe realiteit en dan zijn de interne mensen je externe ambassadeurs!

 

Positief kritische blik
Wil je eens van gedachte wisselen hoe het staat met jouw communicatie? Ik kom graag eens van gedachte wisselen met een positief kritische blik waar je verbeteringen kunt aanbrengen.

Ja ik wil betere communicatie!

7 + 2 =